Varför jag startade bloggen

När jag startade bloggen var det inte för att bli känd eller tjäna pengar utan för att för att kunna dela med mig en lite bit av mitt liv. Jag ville skriva om saker som berörde mig, som fick folk att tänka till. Jag ville få se om andra tyckte likadant som jag eller vad de tyckte och tänkte om saker. Jag antar att jag på något sätt ville få någon sorts respons på mina tankar.

Jag driver en väldigt liten blogg i denna stora "bloggvärld". Jag är ärlig, jag har inte alls många läsare per dag men jag fortsätter att skriva i hopp om att någon där ute kanske kan relatera till det jag skriver. Jag vet att jag inte publicerat så många åsiktsinlägg under denna tiden jag haft bloggen men saken är den att jag inte vet hur jag ska formulera med ord vad jag vill få ut ur mina inlägg. Jag har sett tilbaka många gånger i arkivet och tänkt, "Ush, hur har jag kunnat skriva om det där" eller "Vad tänkte jag egentligen då?!" Men sanningen är inte alltid vacker, och sanningen är att jag ofta blir orolig för hur andra ska reagera på mina åsikter...

Nu till det jag vill ta upp. Det är inte lätt att formulera sig dakom en dator skärm, det är inte lätt att förmedal känslor eller uppriktighet. Det är bara ord. Man vet aldrig riktigt vem som står bakom dem eftersom vi alla gömmer oss bakom datorer. Vi kan aldrig veta exakt vad personen som skrev inlägget, kommentaren m.m. menade. Bakom en skärm kan vi inte visa ansiktsuttryck, vi kan inte ändra ton på rösten. Det man skriver på datorn är i en enda monoton röst. Det står svartvitt.

Jag tror att många som sitter bakom en dator och skrivit vad som helst har ställt sig frågan: "Vad gör jag egentligen?" när de skriver. Och ja, vad gör vi egentligen? Har vi rätt till att skriva det vi skriver? Har vi rätt till att gömma oss? Är vi modiga som skriver vad vi tycker fast bakom en skärm? Är vi fega bara för att vi inte skriver öppenhjärtat om allt och alla? Vad är vi egentligen?

Jag tror och tycker att alla som skriver något på en dator ska tänka en gång till innan de skriver något, tänka bara en liten tanke på hur andra kan uppfatta det man skriver. För som sagt på en datorskräm ser allt likadant ut.

Kommentarer
Postat av: Julia

sv: Tack ;)

2011-10-15 @ 21:37:48
URL: http://teambockaberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0